۱۴۰۱ اردیبهشت ۷, چهارشنبه

مفهوم دیفای در دنیای ارز دیجیتال چیست؟

 

مفهوم دیفای در دنیای ارز دیجیتال چیست؟

Decentralized Finance

یک سیستم پولی و مالی کاملا نو و جدید است که بر بستر بلاک چینهای عمومی ساخته شده است. شما میتوانید این عبارت را با کلمه مخفف شده Defi نیز بشناسید. به صورت کلی دیفای یک اکوسیستم مالی غیر متمرکز است که عمدتا از اتریوم و قابلیتهای قراردادهای هوشمند استفاده می کند. افراد با تکیه بر سیستم DeFi می توانند پول خود را در قالب اسمارت کانترکتهای کوچک به یک استخر قرض دهند و سودهای متغیری را دریافت کنند؛ همچنین برای استفاده از خدمات مالی به بانک، صرافی، شرکت های بیمه و غیره نیاز ندارید. تنها با استفاده از یک گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت می توانید همه امور مالی خود را مدیریت کنید. برخی بر این باورند که دیفای به نوعی یک پروژه به شمار می آید؛ در حالی که اینطور نیست. دیفای در واقع مجموعه ای از چندین پروژه است که هریک از این پروژه ها خدمات مالی غیرمتمرکز ارائه میدهند.



کاربردهای دیفای چیست؟

 الف) اعطای وام قطعا همه شما با فرایند دریافت وام و چالش های آن آشنا هستید. برای دریافت وام لازم است از بین بانک های کشور خود یکی را انتخاب و به آن بانک اعتماد کنید و ریسکها و مشکلات مالی آن را بپذیرید. سپس به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید. با ارائه اطلاعات شخصی خود و دردسرهای ضامن و چک، از بین طرح های موجود یکی را انتخاب کنید و علاوه بر پرداخت اصل پول، هزینه خدمات را نیز به بانک بپردازید؛ به دلیل آنکه نمی توانید به هر فردی برای دریافت وام اعتماد کنید به ناچار باید این شرایط را بپذیرید. با استفاده از دیفای، مرزهای جغرافیایی بی معنا می شود و شما می توانید از هر فردی که در هر کشوری زندگی می کند، وام دریافت کنید. در واقع در پلتفرم وام دهی مبتنی بر بلاک چین، می توانید با وثیقه گذاشتن دارایی های دیجیتال خود و بی نیاز از ضامن، وام دریافت کنید. دیفای بستری فراهم می کند که همه افرادی که دارایی خود را در پلتفرم قرار میدهند، سودی را برای تأمین نقدینگی دریافت کنند و افراد دیگر نیز می توانند از این نقدینگی استفاده کنند. از شناخته شده ترین پلتفرمهای وام دهی می توان به Compound.ETHLend و NEXO اشاره کرد.

 ب) ایجاد صرافی های غیرمتمرکز صرافی غیرمتمرکز یا DEX بستری برای انجام معاملات به صورت غیر متمرکز است و از بلاک چین و قراردادهای هوشمند برای حذف واسطه ها استفاده می کند. با یک صرافی غیر متمرکز کاربران قادر خواهند بود بدون نیاز به واریز ارزهای دیجیتال به کیف پول صرافی ها، از داخل کیف پول خودشان معاملات را انجام دهند. بدین ترتیب محدودیتهای موجود و کارمزد تراکنش ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. در حال حاضر می توان از ،Marble AIRSWAP.Uniswap IDEX به عنوان معروف ترین صرافی های غیر متمرکز دیفای نام برد. با استفاده از صرافی های غیرمتمرکز افراد می توانند برای دارایی هایی مانند سهام، املاک و بازار مشتقه، ارز دیجیتال ایجاد کنند و با استفاده از پارامترهای دلخواه خود به معامله بپردازند.

ج) صدور استیبل کوین ها باتوجه به اینکه برنامه های دیفا، برنامه های مالی است، خدمات بانکی پولی یکی از کاربردهای بدیهی این برنامه هاست. این خدمات می تواند شامل صدور استیبل کوین هانیز باشد. همانطور که در بخشهای قبلی درباره استیبل کوین ها توضیح داده شد، آنها نوعی ارزدیجیتال هستند که از یک دارایی ثابت مثل دلار، طلا و غیره به عنوان پشتوانه استفاده می کنند. این موضوع باعث میشود که استیبل کوین ها در عین غیر متمرکز بودن، ارزش ثابتی داشته باشند. در نتیجه می توانند دردسرهای معادل سازی ارزها در استفاده از خدمات مالی و همچنین فرصت آربیتراژ را کاهش دهند. در واقع اگر بخواهید از خدمات مالی استفاده کنید، باید وثیقه ای را نزد ارائه دهنده خدمات مثلا وام دهنده به امانت بگذارید. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، ترون و غیره به دلیل نوسانات بسیار قیمت، نمی توانند وثيقة مطلوب باشند؛ زیرا ممکن است قیمت آنها در جریان نوسان، کمتر از چیزی شود که مورد نظر وام دهنده بوده است. در این صورت دو راه برای شبکه باقی می ماند: وام گیرنده را به صورت یکطرفه از قرارداد خارج کند و یا اینکه اجازه دهد وام دهنده ضرر کند. در این صورت شما در یک سیستم مالی غیرمتمركز علاقه ای نخواهید داشت تا جای وام دهنده یا وام گیرنده باشید. با استفاده از استیبل کوینها به دلیل نوسانات بسیار قیمت، نمی توانند وثيقة مطلوب باشند؛ زیرا ممکن است قیمت آنها در جریان نوسان، کمتر از چیزی شود که مورد نظر وام دهنده بوده است. در این صورت دو راه برای شبکه باقی می ماند: وام گیرنده را به صورت یکطرفه از قرارداد خارج کند و یا اینکه اجازه دهد وام دهنده ضرر کند. در این صورت شما در یک سیستم مالی غیرمتمركز علاقه ای نخواهید داشت تا جای وام دهنده یا وام گیرنده باشید. با استفاده از استیبل کوینها چون ارزش وثیقه خود را با یک پشتوانه تقریبا بدون نوسان تعیین می کنید، می توانید بدون نگرانی به وثیقه اطمینان داشته باشید.

 مزایای دیفای

 الف) مقاوم در برابر سانسور شبكه دیفای براساس قراردادهای هوشمند عمل می کند. این قراردادها در قالب کدهای برنامه نویسی نوشته شده است و در شبکه بلاک چین ذخیره می شود؛ بنابراین تمام افرادی که در سراسر جهان به شبکه متصل هستند، به این داده ها دسترسی دارند و هرگونه تغییر را رصد می کنند؛ درنتیجه احتمال تغییر اطلاعات و سانسور نسبت به سایر روش ها بسیار کاهش می یابد.

 ب) از بین رفتن خطای انسانی به سبب آنکه دیفای براساس قراردادهای هوشمند کار می کند، احتمال بروز خطای انسانی را که در سیسیتمهای مالی امروزی مثل بانکها می تواند رخ دهد، تقریبا از بین می برد و البته به تناسب آن، سرعت انجام کار نیز افزایش خواهد یافت.

اموزش ارز دیجیتال اصفهان

مبع کتاب ارز دیجیتال هلاکویی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بهترین اموزشگاه تعمیر موبایل در اصفهان

    دوره فراگیری تعمیرات تلفن همراه ما یکی از پرتقضاترین و کاربردی ترین دوره های فنی میباشد که همواره مورد علاقه شما مهارت جویان گرامی بود...